SUV czy terenówka – jakie są różnice?

Choć na pierwszy rzut oka miejski SUV i auto terenowe często prawie się nie różnią, nadużyciem jest określenie ich wszystkich terenówkami. Jeżeli zagłębimy się w budowę tych samochodów, natkniemy się na kilka ważnych rozbieżności.

Auto terenowe – napęd
W przypadku terenówek ważny jest nie tylko napęd 4×4, ale również pełną możliwość blokady międzyosiowej i wyposażenie w reduktor terenowy (ułatwia on pokonywanie np. piasku, błota). Obie te funkcje obsługiwane są wyłącznie manualnie za pomocą odpowiednich dźwigni.

Miejski SUV – napęd
Samochód sportowo-użytkowy (z angielskiego Sport Utility Vehicle) łączy w sobie cechy osobówki, auta sportowego i terenówki. W SUV-ach napęd na cztery koła wcale nie jest niezbędny (choć czasem występuje). Jego posiadacze rzadko opuszczają asfaltowe drogi, tak więc parametry kluczowe w wypadku terenówki, schodzą na dalszy plan. W latach 70. w Stanach Zjednoczonych zaczęto używać określenia SUV na bogatsze, luksusowe wersje samochodów terenowych. Obecnie są one bardzo modne, zdobywają sobie coraz to liczniejszą grupę miłośników dzięki swojej klasie i komfortowi jazdy.

Terenówka a SUV – inne różnice
Poza różnicą w napędzie, można wskazać też tą w nadwoziu i zawieszeniu. Nadwozie SUV-ów jest samonośne. Co oznacza to w praktyce? Są one mniej wytrwałe, ale za to lżejsze od auta terenowego. Z kolei zawieszenie aut sportowo-użytkowych nie ma sztywnych mostów, przez co możliwości modyfikacji są ograniczone. Zawieszenie aut terenowych jest znacznie twardsze, wytrzymałe, o dużym skoku koła. Pozwala to na jazdę po nierównych drogach złej jakości.

Share

Dodaj komentarz