Co to jest sprzęgło dwumasowe?

Każdy fan motoryzacji z pewnością słyszał mrożące krew w żyłach opowieści o awarii sprzęgła dwumasowego i związanymi z tym ogromnymi kosztami. Wielu o tym słyszało, jednak mało kto zna szczegóły pracy tego elementu i co najważniejsze, jakie zadanie pełni ono w samochodzie.

Jak to wyglądało wcześniej?

Silnik spalinowy ma to do siebie, że pracuje w określonych cyklach. W fazach pracy nazywanych ssaniem i wydechem przekazywanie energii z silnika odbywa się w sposób ciągły. W fazie pomiędzy nimi, czyli na etapie sprężania mieszanki, następuje dość gwałtowne wytracenie energii.
Aby zachować płynność pracy silnika stosowane są koła zamachowe, które kumulują część energii, która uwalniana jest podczas fazy sprężenia, zapewniając tym samym delikatne i niewyczuwalne przejście przez nie. Minusem tego rozwiązania są drgania, szczególnie odczuwalne w niskim zakresie obrotów silnika. Aby je wyeliminować, powstała dwumasa.

Sprzęgło dwumasowe – rozwiązanie przyszłości

Sprzęgło dwumasowe jest nowoczesną konstrukcją, która składa się z masy wtórnej i pierwotnej. Pomiędzy nimi znajduje się tłumik drgań, który łączy obie te masy. Dwumasa zapewnia praktycznie całkowite wyeliminowanie wszystkich drgań pochodzących ze sprzęgła i wału korbowego, znacznie wpływając na komfort podróżowania wyposażonym w nie samochodem.
Z uwagi na wywoływane drżenie, to rozwiązane stosowane jest właściwie w każdym obecnie oferowanym silniku diesla. Coraz częściej montowane jest jednak również w silnikach benzynowych, czym jeszcze bardziej zwiększona jest ich kultura pracy.

Share

Dodaj komentarz