O wielu częściach samochodowych mówi się, mocno przy tym przesadzając, że należą do najważniejszych w pojeździe i mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W przypadku wahaczy, stwierdzenie tego typu z pewnością nie będzie przesadą. Nie ma bowiem mowy o bezpiecznej jeździe, kiedy kierowca traci kontrolę nad pojazdem, a tak się właśnie dzieje, gdy wahacz nie działa prawidłowo. Kiedy może dojść do uszkodzenia wahacza, i jak wykryć usterkę lub zużycie tego elementu?
Czym jest wahacz?
Wahaczem nazywa się element łączący zwrotnicę koła z nadwoziem. Innymi słowy, dzięki temu podzespołowi kierowca może decydować o ruchu kół. Kiedy wahacz nie działa, kierownica tak naprawdę staje się zbędna. Omawiany element zawieszenia wykonuje stały ruch obrotowy wokół osi, następnie samodzielnie wraca do pierwotnej pozycji, zamykając tym samym jeden pełny cykl.
Usterki wahacza
Najczęściej wahacz traci sprawność wskutek zgięcia, poluzowania, rzadziej złamania. Do wszelkich tych usterek dochodzi zwykle wskutek wypadku lub kolizji. Największym zagrożeniem dla połączenia nadwozia z kołem jest silne uderzenie, co oznacza, iż do awarii może dojść także podczas jazdy po wyjątkowo nierównym terenie.
Warto mieć także na uwadze, że wahacz to urządzenie, które z czasem ulega zużyciu. Nawet jeżeli nie dojdzie do uderzenia, w pewnym momencie podzespół zaczyna tracić sprawność z powodu regularnej eksploatacji. Dochodzi do rozluźnienia zawieszenia, na metalu może się również pojawić korozja.
Jak rozpoznać niesprawność wahacza?
Uszkodzony wahacz od razu daje o sobie znać. Dwa najpopularniejsze objawy jego niesprawności to:
- gorsza sterowność auta
- ciągłe stukanie w trakcie jazdy
Niestety, oba powyższe objawy są dość niespecyficzne, stąd ich występowanie nie jest jasnym sygnałem, świadczącym o uszkodzeniu wahacza. Kiepska sterowność samochodu może być efektem problemów z kołem, bądź awarii amortyzatorów. Natomiast stukanie to sygnał pojawiający się w przypadku dziesiątek rozmaitych awarii. Dlatego też spostrzeżenie jakiejkolwiek nieprawidłowości powinno być jasnym znakiem, że niezbędna jest natychmiastowa wizyta w serwisie.
Wymiana lub regeneracja
Wymienione powyżej argumenty powinny przekonać każdego kierowcę, że jazda samochodem z uszkodzonym wahaczem to bardzo zły pomysł. Nie oznacza to jednak, że zawsze, gdy dojdzie do uszkodzenia podzespołu, trzeba go koniecznie wymieniać. Możliwa jest regeneracja podzespołu, która pozwala nieco zaoszczędzić. Z drugiej strony, zregenerowany element nigdy nie osiąga jakości nowego sprzętu.
Dodaj komentarz