Dane gromadzone w firmach i organizacjach wykorzystywane są nie tylko w celu realizacji prowadzonych przez nie zadań, ale służą również do przeprowadzania wszelkiego rodzaju analiz biznesowych i ekonomicznych. Kiedy zgromadzonych informacji jest bardzo dużo i pochodzą one z wielu różnych źródeł, zachodzi potrzeba wprowadzenia hurtowni danych.
Czym są hurtownie danych?
Informatyczne systemy do zarządzania procesami przedsiębiorstw (CRM, ERP) działają z reguły na relacyjnych bazach danych. Rozwiązanie to nie sprawdza się jednak w przypadku, kiedy chcemy wykonać skomplikowane operacje analityczne na szerokim zbiorze danych, pochodzących z wielu różnych źródeł. Tego typu operacje są zbyt złożone dla zwykłych baz relacyjnych i właśnie tutaj pojawia się hurtownia danych, która do tego celu nadaje się doskonale.
Hurtownia danych to rodzaj bazy, w której gromadzi się praktycznie wszystkie informacje i dane z całego przedsiębiorstwa. Dane są uporządkowane tematycznie i zintegrowane, co pozwala na ich efektywne gromadzenie i przetwarzanie. Dzięki temu można je wykorzystywać do raportowania i analizowania działań, prowadzonych przez firmę.
Hurtownia danych – działanie
Najczęściej hurtownia danych służy do przeprowadzania analiz i badania trendów. Jest to również bezpieczny sposób przechowywania pełnej i kompletnej historii działań oraz transakcji, jakie miały miejsce w firmie. Konstrukcja tego typu baz pozwala na wielowymiarowe analizy różnych zbiorów informacji, pochodzących z różnych działów przedsiębiorstwa – w tym nie tylko z firmowego systemu CRM czy ERP, ale także z arkuszy kalkulacyjnych czy dokumentów tekstowych.
Warto również wiedzieć, że hurtownie danych pozwalają jedynie na wykonywanie operacji analitycznych. Nie można poprawiać istniejących już w niej danych – są one przeznaczone tylko do odczytu, co gwarantuje ich pełne bezpieczeństwo. Architektura hurtowni danych umożliwia przeprowadzanie szybkich procesów analitycznych na dużym zbiorze informacji, obejmujących nawet terabajty danych.
Dodaj komentarz