Wpływ Rozszerzonej Rzeczywistości na rozwój edukacji

Wpływ Rozszerzonej Rzeczywistości na rozwój edukacji

Definicja Rozszerzonej Rzeczywistości jest dość szeroka, ale najprościej mówiąc, jest to technologia, która łączy obraz świata rzeczywistego z obiektami, które są wyświetlane na przykład na komputerze, telefonie lub widzimy je dzięki specjalnym okularom rozszerzonej rzeczywistości. Skutkiem czego jest to, że efekty trójwymiarowe łączą się z elementami świata realnego, tworząc jedną, spójną całość. Rzeczywistość Rozszerzona (AR) nie tworzy więc w przeciwieństwie do Wirtualnej Rzeczywistości (VR) nowej rzeczywistości, tylko „uzupełnia” ten prawdziwy, realny świat, nakładając na niego dodatkowe informacje, lub obrazy. Może to być uzupełnienie na przykład w formie prostej informacji takiej jak nazwa ulicy czy informacje dotyczące nawigacji lub rozszerzenia oparte na skomplikowanych obiektach fotorealistycznych, które wtapiają się w świat realny tworząc z nim całość, na przykład w przypadku rekonstrukcji zniszczonych podczas wojny budynków.

Co to jest e-learning?

E-learning, jest to forma nauczania lub szkolenia, która wykorzystuje technologie informatyczne. Oznacza wspomaganie procesu dydaktycznego za pomocą takich narzędzi jak komputery, smartfony, tablety czy internet. Dzięki temu można ukończyć kursy, szkolenia, a nawet studia bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. E-learning jest też uzupełnieniem tradycyjnej formy nauczania. Termin e-nauki tak samo, jak technika uczenia się technologi kształcenia odnosi się do stosowania w nauczaniu technologii elektronicznej, o zdecydowanie większym zakresie niż w ramach tradycyjnych szkoleń komputerowych, lub też nauczania wspomaganego komputerowo z połowy lat osiemdziesiątych. E-learning jest też zdecydowanie szerszym pojęciem od nauczania oraz edukacji online, które oznaczają nauczanie tylko i wyłącznie przez sieć internetową. Tak naprawdę w przypadku używania technologii mobilnych coraz częściej używa się pojęcia m-learningu, które oznacza uczenie się na odległość wymagając przy tym technologii bezprzewodowej. E-learning jest idealnym typem edukacji, w ramach którego Rozszerzoną Rzeczywistość można wykorzystać na bardzo wiele sposobów.

Co to jest e-learning?

Rozszerzona Rzeczywistość w edukacji

Coraz częściej i śmielej do szeroko pojętej edukacji zaczyna wkraczać Rozszerzona Rzeczywistość, która stanowi przyszłość wirtualnego kształcenia. To właśnie w edukacji opartej na Rozszerzonej Rzeczywistości tkwi potencjał. Dzięki tej technologii można odbywać edukację niemal namacalnie, a jej sukces tkwi w tym, że oddziałuje ona niemal na wszystkie zmysły, które uczestniczą w procesie uczenia się. AR można wykorzystać między innymi w takich dziedzinach jak:

  • edukacja historyczna i nie tylko – najobszerniejsze zastosowanie Rozszerzonej Rzeczywistości to przewodniki po miastach oraz muzeach. Użytkownik korzystający z technologii AR poruszając się po obiektach, uzyskuje informacje na wyświetlaczu urządzenia. Informacje aktualizowane są na bieżąco, zgodnie z tym, jak porusza się użytkownik, a wszystkie informacje wyświetlane są równocześnie według jego indywidualnych potrzeb. Korzystając więc z systemu Technologii Rozszerzonej Rzeczywistości, uczeń uzyskuje doskonałe narzędzie do nauki, oglądając interesujący go obszar. Użytkownik widzi na ekranie urządzenia, dodatkowe informacje na przykład historyczne schematy, rysunki, zdjęcia, może też obejrzeć filmy multimedialne czy uzupełniające obrazy. Ciekawą opcją jest też możliwość przybliżenia optycznego interesującego go przedmiotu.
  • podręczniki – w e-learningu niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednie przygotowanie dobrych oraz rzetelnych materiałów szkoleniowych dla uczestników kursu. Do tej pory klasyczne, papierowe podręczniki zastępowane były przez prezentacje multimedialne, animacje oraz symulacje działań. I tutaj jest ogromny potencjał dla Rozszerzonej Rzeczywistości, która bez względu na tematykę mogłaby umożliwić korzystanie z encyklopedii, oraz podręczników, które zawierałyby AR. Byłoby to szczególnie przydatne w blended learningu, gdy nauczanie tradycyjne spotyka się z wirtualnym, wówczas materiały pomocnicze przeznaczone do nauki mogłyby być wykorzystywane zarówno podczas tradycyjnego, jak i wirtualnego nauczania. Z takich specjalnych podręczników można by korzystać w specjalnie do tego przeznaczonych pomieszczeniach lub za pośrednictwem internetu. W obiektach publicznych takich jak biblioteki użytkownik używałby okularów z aplikacją AR i przy ich pomocy oglądałby dostępne materiały
  • lektury, książki – jest to dość oryginalny oraz ciekawy sposób na zachęcenie dzieci, oraz dorosłych do czytania. Zastosowanie w książkach systemu Rozszerzonej Rzeczywistości daje czytelnikowi możliwość zapoznania się z lekturą w interesującej, nieszablonowej formie. Tutaj podobnie jak w muzeach, po zeskanowaniu wybranego fragmentu tekstu lub dedykowanej ikony, na ekranie na przykład smartfona, pokażą się ukryte treści, dodatkowe filmy lub obrazy
  • laboratoria – jest to innowacyjna metoda kształcenia specjalistów na przedmiotach zawodowych, dzięki niej można uatrakcyjnić przekaz, oraz zwiększyć efektywność nauki, dzięki wykorzystaniu rozwiązań, które firmy stosują na co dzień. Wirtualna edukacja jest, to zdobywanie wiedzy zarówno poprzez teorię, jak i praktykę. Nie należy, a nawet nie można tutaj pomijać wagi doświadczeń. W tradycyjnym modelu nauki doświadczenia muszą być przeprowadzane w laboratoriach, co jest dość kosztowne. Zaś edukacja połączona z Rozszerzoną Rzeczywistością umożliwia stworzenie sztucznych laboratoriów, w których można prowadzić badania, zarówno te amatorskie, jak i te w pełni profesjonalne.

Rozszerzona Rzeczywistość w edukacji

Ale wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości, nie sprawdza się tylko wśród starszych uczniów czy studentów. Możliwości, jakie daje nam AR może przynieść też bardzo dużo korzyści dzieciom. Połączenie świata realnego z wirtualnym może przekonać najmłodszych, że uczenie się to świetna zabawa. Nie ma nic fajniejszego niż nauka poprzez zabawę. Użycie technologii Rozszerzonej Rzeczywistości w edukacji dzieci możliwe jest w warunkach domowych, wykorzystać do tego celu można gry edukacyjne 4D. Elements 4D, bo o niej mowa to świetna domowa aplikacja, która wykorzystuje technologię AR i dostępna jest na urządzeniach mobilnych. Dzięki tej aplikacji dziecko chętnie będzie się uczyć takich dziedzin jak przyroda oraz chemia. Jest to doskonały przykład, jak można zachęcić dziecko do nauki poprzez inspirujące pomysły oraz gotowe scenariusze zajęć, które w dużej mierze wykorzystują Rozszerzoną Rzeczywistość. Aplikacja daje między innymi instrukcje jak zbudować papierowy model „magicznego” sześcianu. Najmłodsi mogą też nauczyć się wybranych pierwiastków chemicznych, ich nazw, niektórych właściwości oraz ciekawostek a dzięki AR będą mogły zobaczyć, jak wyglądają one w 3D i będą mogły wchodzić z nimi w prawdziwe reakcje.

Rozszerzona Rzeczywistość ma wpływ na edukację

Jak widać, Rozszerzona Rzeczywistość coraz śmielej wkracza w edukację, co jest bardzo dobrym omenem, ponieważ technologia AR może bardzo uatrakcyjnić materiały edukacyjne, a co za tym idzie samą naukę. Coraz częściej nauka nie kończy się na czytaniu książek oraz słuchaniu wykładów, uczniowie, studenci czy kursanci, dzięki AR poszerzają swoją wiedzę, w łatwy, oraz przyjemny sposób, dzięki czemu nie kojarzą tego ze złem koniecznym, wręcz przeciwnie, chętniej sięgają po jeszcze większą paczkę wiedzy. Otwiera to przed wirtualnym nauczaniem nowe, ciekawe perspektywy. Należy jednak pamiętać, że rozwiązania stosowane w AR nie zastąpią dobrze opracowanego, oraz przemyślanego pod względem dydaktycznym materiału szkoleniowego. Rozszerzona Rzeczywistość jest bowiem narzędziem, które za zadanie ma poszerzać zdobytą wiedzę, oraz zachęcać do nauki.

Zainteresował Cię temat rozszerzonej rzeczywistości kliknij po więcej https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *