chia

Czy dzieci mogą jeść chia?

Nasiona chia od kilku już lat są popularnym i lubianym dodatkiem do dań i deserów. Można powiedzieć, że jest to jeden z najmodniejszych superfoods. Na szczęście, moda na spożywanie nasion chia niesie ze sobą bardzo wiele korzyści zdrowotnych. Nasiona szałwii hiszpańskiej – bo pod taką nazwą możemy również spotkać nasiona chia, są bardzo bogatym źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, błonnika pokarmowego, potasu, wapnia, białka, i innych witamin i minerałów niezbędnych w codziennej diecie. W takim razie, jeśli ten produkt jest tak cenny i wartościowy dla naszego zdrowia, czy powinniśmy, a jeżeli tak to, w jaki sposób wdrażać go w diecie naszych dzieci?

Nasiona chia a dieta małego dziecka

Jak wiadomo, dieta dzieci powinna być jak najbardziej urozmaicona, bogata w witaminy i minerały, pozwalająca na zdrowy rozwój młodego organizmu. O ile nasiona chia znasz-chia.pl rzeczywiście są zaliczane do superfoods, ponieważ posiadają mnóstwo prozdrowotnych właściwości, o tyle, ich podawanie dzieciom powinno być dokładnie przemyślane. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że nie ma jeszcze wiarygodnych badań, jak nasiona chia wpływają na metabolizm małych dzieci. Z tego względu zaleca się wzbogacanie dziecięcej diety o nasiona szałwii hiszpańskiej najwcześniej po ukończeniu 5 roku życia. Właściwości prozdrowotne, jakie przypisywane są nasionom chia w szczególności odnoszą się jednak do chorób dotykających głównie dorosłych. Nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu, miażdżyca, czy problemy z zaparciami to problemy pojawiające się najczęściej u osób w starszym wieku. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego zawartego w chia może u dzieci powodować zaburzenia we wchłanianiu innych składników odżywczych, dostarczanych z innym pożywieniem.

Nasiona chia

Kiedy warto skorzystać z dobrodziejstw chia?

Wobec powyższego nie ma powodów, aby spieszyć się z podawaniem nasion chia małym dzieciom, chyba że z jakiegoś powodu lekarz pediatra zaleci takie postępowanie. Możemy pomyśleć o wdrożeniu chia do diety dziecka w wieku szkolnym, kiedy jego organizm jest bardziej narażony na stres, pojawiają się problemy z koncentracją lub zapamiętywaniem. Kwasy omega 3, w które chia jest bardzo bogata, powinny skutecznie wesprzeć układ nerwowy dziecka i pomóc w nauce i koncentracji. Wzbogacając dietę naszego małego ucznia w chia warto postawić na zdrowe, warzywno-owocowe koktajle z dodatkiem właśnie nasion szałwii hiszpańskiej. Serwując dziecku bombę witaminową złożoną z owoców, warzyw oraz chia możemy mieć pewność, że otrzyma ono odpowiednią dawkę składników odżywczych, które wesprą mały organizm. Ponadto, warto stawiać na zdrowe desery oraz wartościowe śniadania. Zamiast tostów czy płatków czekoladowych, możemy podać dziecku owsiankę lub jaglankę z owcami i chia, natomiast batonika czekoladowego lepiej zamienić na pudding chia z musem truskawkowym. Należy bezwzględnie pamiętać, aby nie przekraczać zalecanej dziennej dawki nasion chia, a także dbać o poprawne nawodnienie dziecka.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.